جاده خلخال – كلور – شال – ماجولان – ماسوله يكي از زيباترين جاده‌هاي فرعي شهرستان خلخال با چشم‌انداز كوهستان وجنگل است كه بخش شاهرود شهرستان خلخال را با كوتاه‌ترين مسير به بخش سردار جنگل شهرستان فومن اتصال مي‌دهد كه نقطه تلاقي دو استان اردبيل و گيلان است. ازسال 1360 ساخت جاده خلخال – شال – ماسوله آغاز شد اما با گذشت 34 سال از عمليات اجرايي آن فقط 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و هنوز به پايان نرسيده است.
 
جالب اينجاست كه مجموع طول پروژه 53 كيلومتر بيشتر نيست و اين جاده از خلخال تا حد فاصل دهستان شال و روستاي ماجولان آسفالت شده وآنچه كه امروز از آن به عنوان پروژه ناتمام ياد مي‌شود تنها مسير بيست تا بيست و پنج كيلومتري باقي‌مانده است. طبق روال سال‌هاي اخير به‌ويژه سال گذشته تاكنون كه عمده مشكل تمام پروژه‌ها كمبود اعتبار بيان مي‌شود، اين پروژه هم به دليل كمبود اعتبار تاكنون ناتمام مانده است. به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌هاي راه و شهرسازي استان اردبيل كمبود اعتبارات و تزريق قطره‌چكاني اعتبار براي اين پروژه از دلايل اصلي ناكام ماندن اين پروژه تاكنون بوده است.

اما اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه طول اين محور ۳۲ كيلومتر است كه در سال‌هاي گذشته ۹ كيلومتر از اين محور آسفالت شده و ۲۳ كيلومتر ديگر نياز به آسفالت‌ريزي دارد اما جاي تامل دارد كه مسيري اينچنين كوتاه همچنان ناتمام مانده است.

البته به گفته همين مسئول مشكل اساسي تكميل نشدن اين پروژه كمبود اعتبارات سالانه بوده و براي تكميل اين پروژه به طول ۲۳ كيلومتر هفت ميليارد تومان اعتبار نياز است اما مسئولان اجرايي اين پروژه نسبت به تامين يكباره آن نيزاميدوار نيستند. به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌هاي راه و شهرسازي استان اردبيل اعتبار سالانه اين پروژه كمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان است كه با اين رقم نمي‌توان در موعد مقرر اين پروژه را تكميل و نسبت به بهره‌برداري آن اقدام كرد.با اين روند پنج تا شش سال طول مي‌كشد تا با وضعيت فعلي اين پروژه تكميل شده و در اختيار اهالي قرار بگيرد. 

اما با تمام اين تفاسير اگر كمي منطقي به اين منظر نگاه شود باعث بسي تاسف است كه در كشوري كه مسئولان اجرايي دم از تعهد مي‌زنند يك چنين پروژه نه چندان طويلي تا 30 سال به طول بيانجامد.

 

از کلور خبر