سید مهدی خاتمی شال پژوهشگر برتر

کسب رتبه سوم پژوهشگر برتر دبیر شاهرود خلخال


سید مهدی خاتمی دبیر آموزش و پرورش از دهستان  شال موفق به کسب رتبه سوم پژوهشگر برتر دانشگاه فرهنگیان در بخش دانشجو - معلمان پیوسته شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارساز اردبیل، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، مراسم ملی روز پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، معاونان دانشگاه و سرپرستان پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

دکتر مهر محمدی در سخنانی با اشاره به میثاق‌نامه دانشگاه فرهنگیان و اهمیت موضوع پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، بحث تأمین بودجه در دانشگاه را نیز مورد عنایت ویژه قرار داد و افزود: دانشگاه فرهنگیان دارای دو حامی «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» است.

وی خطاب به مسئولان پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه تصریح کرد: باید دست بر زانوی همت خود بگذاریم و نمی‌توان به امید این و آن نشست، دست تقاضا به سوی شما دراز می‌کنم که دانشگاه خودتان و بودجه سال آینده آن را با همکاری نمایندگان شهرها و استان خود در یابید.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان از جمله سید مهدی خاتمی دبیر آموزش و پرورش منطقه شاهرود که موفق به کسب رتبه سوم بخش دانشجو معلمان پیوسته شده‌اند، تجلیل و تقدیر شد.

 

 

منبع خبر :  خبرگزاری فارس

 

همکاری

با سلام خدمت همشهریان مخصوصا شما همراهان همیشگی شالجان

با عرض پوزش از شما عزیزان با توجه به مشغله شخصی وبلاگ تا مدتی به روزرسانی نخواهد شد-مگر به همت دوستان نویسنده...!!!

▐لذا از شما درخواست داریم در این مدت درصورت ▐

▐امکان و تمایل ، مطالب (عکس ها-شعرها- ▐

▐خاطرات-مطالب تاریخی-انتقادات-ایده های توسعه ▐

▐روستا-و و و...)خود را برای درج در وبلاگ در آینده ▐

▐برای ما ارسال کنید تا شاید با کمک هم وبلاگ پربارتر و▐

▐مفید تری در معرفی روستایمان و بزرگان آن و تجدید ▐

▐خاطرات گذشته و مسائل تاریخی روستا و ... داشته ▐

▐باشیم... ▐

با تشکراز شما و امید به همکاری شما!!!

11 بیمار در شال

در راستای اطلاع رسانی به خیرین محترم ،آمار 104 بیمار تحت پوشش موسسه به تفکیک روستا به شرح ذیل تقدیم می گردد:

روستاها:

1.درو - اسبو اسکستان:16بیمار

2.دیلمده:5 بیمار

3.شال :11 بیمار

4.گیلوان-خللر-خانقاه:6 بیمار

5-ماجولان -کهل:5 بیمار

6-دیز-قشلاق دیز:5 بیمار

7-کرین -تیل :8 بیمار

8.لرد-میانرودان:9بیمار

9. کلور و شاهرودیهای مقیم رشت و تهران:39 بیمار تحت پوشش قرار گرفتند


لازم به یادآوری است تمام بیماران صعب العلاج و بی بضاعت می باشند و به منظور تجمیع گزارش بیماران برخی از روستاها به صورت تلفیقی آورده شده است
امید داریم با عنایات خداوند متعال و ائمه اطهار و مساعدت شما خیرین محترم بتوانیم گامهای بعدی را محکم تر و بهتر برداریم انشالله...

733#* و کمک به بیماران

روش جدید پرداخت آسان و کمک به  موسسه

با تلاش همکاران افتخاری موسسه خیریه درمانی عاشورای شاهرود روش جدید و نوین پرداخت به موسسه با گوشی همراه فراهم گردید لطفا با روش پرداخت به روش زیر آشنا شوید

 

1.ابتدا اعداد زیر را شماره گیری نمایید

9140914#*4*733*

2.مبلغ و شماره کارت و رمز دوم کارت را وارد نمایید

 ***همچنین می توانید به صورت مرحله به مرحله پیش بروید:ابتدا کد #733* را شماره گیری کنید.در صفحه جدید عدد 4 را وارد کنید.سپس کد 9140914 را به عنوان کد پذیرنده وارد کنید و سپس مبلغ مورد نظر ، شماره کارت و درپایان رمز دوم را وارد نمایید.

***کمک های شما به بیماران صعب العلاج منطقه خودمان اهدا میشوند ، که تعدادی از آنها نیز شالی هستند و قطعا از وضع آنها آگاه هستید.لذا از همه همشهریان خود درخواست می کنیم در این امر خداپسندانه شرکت کنند.


***تا کنون برای 111 نفر از بیماران پرونده تشکیل شده است که از این تعداد 104 نفر تحت پوشش مستقیم این موسسه قرار گرفته اند.

* زیر 5 سال : 6 نفر

* 6 تا 25 سال : 21 نفر

* 26 تا 45 سال : 25 نفر

* 46 سال به بالا : 52 نفر


چشم های بیماران موسسه به دست های پر خیر شما به انتظار نشسته است

دیروز-امروز(5)

تصاویری از تنگلو یکی از جاها(راههای) زیبا و دوست داشتنی شال در فصل ها مختلف و در گذشته و امروز.

تصاویر توسط افراد مختلف گرفته شده و به طرایق مختلف به دست ما رسیده.

. . . قبلا خوب بود یا حالا؟!










معادل تاتی حیوانات (3)

این مطلب سومین و آخرین مطلب حیوانات به تاتی میباشد.
در صورت جا افتادن نامی لطفا در دیدگاه ها بنویسید.
همچنین در این سه مطلب اگر اشتباهی مشاهده می کنید ، حتما بیان کنید.

تاتیلاتینفارسی
زرین دمZARIN DEMکژدم
پتPETزالو
دارداکوDARDAKOدارکوب
چکوردهCHAKORDAHملخ
ورهVERAHمرغ یک ساله
شانه به سرSHANAH BE SARتقریبا هدهد
تیک دار گورهGURRAHجوجه تیغی
مورجانهMURJANAHمورچه
دلهDALAHتقریبا راسو

تات در ویکی پدیا -4-

بخش چهارم:

پیشینه این زبان و سخنوران آن

تاتی یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی است که از دیدگاه زبان شناسی، ارزش ویژه‌ای دارد. بیشترین آمار جمعیتی تات‌های ایران متعلق به شهر کهن اشتهارد و دو شهرستان کهن تاکستان و بوئین‌زهرا در قزوین می‌باشد. تاکنون هیچ آمار رسمی در مورد تات‌های این مناطق ارائه نشده‌است.
تات‌های این منطقه که به تات‌های جنوب شهرت یافته‌اند، در شهرها و روستاهای زیر زندگی می‌کنند:

  • اشتهارد و روستاها و دهستانهای اطراف (پسوند اوا در زبان تاتی همان آباد است): شامل مرادتپه، صحت آباد، جعفرآباد، قزل حصار، رحمانیه، مهدی آباد، فرد آباد، مختارآباد، عبدالله آباد، کوشک اوا، مروت اوا، پلنگ اوا، اوپشته، گنگ، جارو، نکوجار، قرقرک و بوجعفر.
  • در دامنه‌ی جنوبی رشته کوه البرز از رودبار الموت، رودبار شهرستان، طالقان، شهرستان رودبار زیتون، رودبار قصران، بومی های شمال تهران شامل بومی های قدیمی تجریش و شمیران و لواسان کوچک و بزرگ و روستاهای آن تا اکثر روستاهای شهرستان دماوند مانند کیلان تات زبان هستند.(بعضی روستاهای شهرستان دماوند مهاجر نشین و کرد یا ترک زبانند(مانند روستای حصار)یا سربندان که کردزبانند.[۲] (کیلان - کلون)
  • در شهرستان تاکستان، شهر تاکستان و در بخش اسفرورین، شهر اسفرورین و روستای قرقسین، تات زبان‌اند.
  • در شهرستان بوئین زهرا، شهرهای شال, دانسفهان و روستاهای خیارج, خوزنین, خروزان, ابراهیم‌آباد و سگزآباد و … تات زبان اند.

زبان تاتی زبان ویژه منطقه تاکستان قزوین، بوئین زهرا و آبادی‌های پراکنده در آذربایجان شرقی و اردبیل، از زبان‌های در معرض خطر به شمار می‌آید.[۴]

به طور کلی زنجیره مناطق تات‌نشین از شهر تاکستان شروع شده و به سمت جنوب و جنوب شرقی ادامه می‌یابد و در نهایت در شهرستان بوئین زهرا به روستای تاریخی سگزآباد پایان می‌یابد.

  • در استان مرکزی (منطقه وفس) نیز روستاهای وفس، چهرقان، گورچان و فرک به زبان تاتی صحبت می‌نمایند. این روستاها به فاصله ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتری شهر اراک و در شمالی‌ترین نقطه استان مرکزی واقع شده‌اند. مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا و شغل مردم روستاها کشاورزی، باغداری و دامداری است که به دلیل مواجه شدن با کمبود آب و عدم توجه مسئولین به نیاز مردم و نیروهای انسانی جوان، به شدت روستاها خالی از سکنه می‌شوند و در شهرهای مانند تهران، قم، اراک، کرج و... سکونت می‌نمایند.همچنین در لهجه اراکی قدیم واژه های تاتی مثل چنه(چرا) برار(برادر) خوسبیدن(خوابیدن) ملوچ(گنجشک) گل(آویزان) بوویه(پدر) و ... بسیار دیده میشود.
  • روستای ابیانه

مهم‌ترین و دستنخورده‌ترین گویش تاتی، گویش اشتهاردی است که در استان تهران قرار دارد طبق کتاب تات نشین‌های بلوک زهرا نوشته جلال آل احمد این گویش شاید خالص‌ترین گویش زبان تاتی باشد چون منطقه اشتهارد که در سر راه کرج به بویین زهرا در ۸۰ کیلومتری کرج و ۲۵ کیلومتری بویین زهرا قرار دارد به علت خشکی و کمی آب از دستبرد کوچنشین‌های ترک در امان بوده و مردم آن همچنان زبان قدیم خود را حفظ کرده‌اند. گویش اشتهاردی حتی به‌عنوان یکی از گویش‌های زبان تاتی معرفی شده‌است که دارای شخصیتی منحصربه‌فرد است [۵] .
اگر جستاری صحیح انجام دهیم می‌بینیم که منطقه تات نشین‌ها به شکل ماه بوده و از اشتهارد شروع شده و به شمال ایران ختم شده ودر آنجا مردم چون از ان سر در نمی‌اوردند ان را پشت کوهی دانسته[نیازمند منبع]. البته به علت اینکه مردم با این زبان آشنا نبوده و شاید آن را تمسخر نیز کرده به همین دلیل که این زبان در حال نابودی می‌باشد زبانی که آن را به مادهای ایران نسبت داده ولی به قدری کلمات خارجی در آن وارده شده که حالا کم کم دارد به گویش و لهجه تبدیل می‌شود. لازم به توضیح است که هر یک از شهرهای تات نشین گویش مخصوص خود را دارند[نیازمند منبع].

  • طارم علیا

در حدود ۴ روستا به نام‌های سیاه‌رود، گندم‌آباد، قوهیجان و نوکیان نیز به زبان تاتی صحبت می‌شود که این روستاها در طارم علیا-بعد از درام واقع شده‌اند. زبان تاتی در این روستاها خیلی کم دستخوش تغییرات گردیده و می‌شود گفت که از زبان‌های تاتی دیگر مناطق کشور غلیظ تر است.[نیازمند منبع]

در جنوب بجنورد در جلگه شوقان و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست و روستاهای قدیمی مثل طبر، کرف، خراشا و اندقان تاتی حرف می زنند.در این مناطق، لهجه تاتی، زبان اصلی مردم است و در برخی روستاها، تات ها همراه با سایر اقوام و به ویژه با کردها زندگی می کنند.تات های ساکن بجنورد شامل طوایف گیفانی، گلیانی، گرمه ای، جاجرمی، رازی، سنخواستی، خراشاهی، جربتی، کرفی، طبری، فیروزه ای، آساکی (پارتی)، اردغانی، بیدوازی، روئینی، مشهد طراقی و برخی طوایف خاوری است.برخی همچون ملک الشعرای بهار بر این عقیده اند که اصطلاح تات در شمال خراسان برگرفته و تغییر یافته اصطلاح"تازیک" یا "تاجیک" است که پس از حمله اعراب به شمال خراسان ابتدا از سوی ایرانیان به اعراب و سپس از سوی اقوام ترک به فارس زبانان اطلاق شده است.

گویش‌های تاتی

این زبان یا گروه زبانی را میتوان به دسته‌های زیر تقسیم بندی نمود:

وفسی

این گویش در منتهی‌الیه حدود مرزی استان مرکزی با استان همدان، در شمال شهرستان اراک استفاده می‌شود؛ در روستای وفس و سه روستای همجوار، یعنی چهرقان در غرب و فرک و گورچان در شرق. این مناطق تقریباً در یک خط فرضی واقعند که احتمالاً حدود ۲۵۰۰۰ نفر از مهاجرین و ساکنین این روستاها به این لهجه سخن می‌گویند؛ البته در گویش این روستاها به طور جزئی تفاوتهایی مشاهده می‌شود ولی اصل و مبنای آنها یکی است. این روستاها جمعیت ساکن فعلی آنها حدود ده هزار نفر است.

لهجه وفسی که به «وُوسی» موسوم است بنا به آنچه پژوهشگران گفته‌اند، لهجه‌ای از تاتی است. ابراهیم دهگان در کتاب فقه اللغه در ضمن معرفی وفس و واقعه کشتار جمعی آن، گویش وفس را ‹‹ یکی از لهجه‌های قدیم پارسی باستان و شاخه‌ای از تاتی ›› می‌نامند.[۶] دکتر معین در جلد چهارم فرهنگ خود تحت عنوان ‹‹ وفسی ››(Vafsi) منسوب به وفس، لهجه اهالی وفس نام می‌برند.[۷] آقای افتخار زاده در کتاب گزیده‌ای بر دیوان همافر عراقی وفسی از قول نامبرده می‌نویسد: «نامبرده زبان خویش را تاتی خوانده است.» [۸] و همچنین در مجله «ایران کوده» م. مغدم که درباره گویش دلیجان، آشتیان و وفس بحث کرده، لهجه وفس را تاتی خوانده است.

در فهلویات باباطاهر همدانی کلمات مشابه زیادی با گویش وفسی وجود دارد که به نمونه‌هایی اشاره می‌شود:

«دیرم» (دارم) : تن محنت کشی دیرم خدایا، دل حسرت کشی دیرم خدایا «ته» (تو) : بی ته یارب به بستان گل مرویا «وینم» (ببینم) : گرم دسترس نبی آیم ته وینم «بَسُم» (بشوم، بروم) : بسم آنان بوینم که ته وینند «بوره» (بیا) : دمی بوره بوین حالم ته دلبر «سوته» (سوخته) : بوره سوته دلان با ما بنالیم «واتنی» (گفتنی) : به کس درد دل مو واتنی نه

عمارلویی

گویشوران تاتی عمارلو در روستاهای کوهستانی کرانه شاهرود و سفیدرود زندگی می کنند. روستاهایی از عمارلو که به گویش تاتی صحبت می کنند:

لیاول علیا * پاکده * پارودبار * سنگرود * داماش * گوورد * یکنم * آیینه دیه * بیورزن * اسکابن * انبوه * خرمکوه * کلیشم * لایه * ناوه نواخان لایه * نواخان ناوه * نودیه * ویه * جیرنده

گویش تاتی عمارلو، یکسانی زیادی با زبان پهلوی نشان می دهد:

  • تاتی: خوجچیر = پهلوی: حوچیر، حوژیر = پارسی: خوش چهره، خوش گل، زیبا. نمونه: چه خوجچیرَ بی؟! = چه خوشگل شده؟!
  • تاتی: پیلّه = پهلوی: پیل = پارسی: بزرگ. نمونه: آشآن پیلّه بیبین. = اونا بزرگ شدن.
  • تاتی: بیشیَن = پهلوی: بشدن = پارسی: رفتن. نمونه: اَما بیشیم. = ما بریم.
  • تاتی: زوؤان = پهلوی: زوؤان = پارسی: زبان، زبون. نمونه: مُنی زوؤان دِ بوگوتی. = از زبون من گفته.
  • تاتی: زیندَگی = پهلوی: زیندَگی = پارسی: زِندِگی. نمونه: اَما زیندَگی نُکُدیم. = ما زندگی نکردیم.
  • تاتی: نآم = پهلوی: نآم = پارسی: نام. نمونه: آنی نام اسفندیار بِه. = اسمش اسفندیار بود.
  • تاتی: دیه = پهلوی: دیه = پارسی: دِه. نمونه: جیریندیه دِ بِیمین. = از جیرنده اومدن.
  • تاتی: سرشب = پهلوی: سرشب = پارسی: عصر. نمونه: سرشب بازار دِبَست. = عصر بازار تعطیل کرد.

خطری که این گویش‌ها را تهدید می‌کند، مهاجرت ساکنان این روستاها به شهر و تغییر زبان نسل نو که در شهرها زاده و بزرگ می‌شوند است.


ادامه دارد. . .

 

 

پوشش سراسری ایرانسل!؟

با توجه به گذشت چندین سال از شروع به کار اپراتور ایرانسل در کشور و همچنین گذشت چند سال از دروغ بزرگ تبلیغاتی این شرکت مبنی بر پوشش سراسری ایرانسل که در آن عشایر با سیم کارت های ایرانسل خود در حال مکالمه اند ، همچنان شاهد این هستیم که این اپراتور روستای شال و پایینتر آن(روستاهای دهستان شال و پلنگا) را تحت پوشش خود قرار نداده است.

البته شاید علت اصلی عدم آنتن دهی ایرانسل در شال واقع شدن در ارتفاع پایین نسبت به کلور باشد که مانع از رسیدن امواج این اپراتور به شال می شود.

در پایان از مسوولین مربوطه تقاضا میکنیم این ابهام را رفع کنند که آیا پوشش ایرانسل سراسری نیست ، یا شـــــــــال جزئی از سراسر کشور محسوب نمی شود!!!؟؟؟

اوقات شرعی شال-دی 92

یکی از مشکلاتی که در روستای ما وجود داره پخش نشدن اذان در بسیاری از روزهای سال از مسجد جامع می باشد.

و به دنبال آن تماشای برنامه های خبر تا پایان برای آگاه شدن از اوقات شرعی و یا تماشای اذان تلویزیون و تطبیق آن با وقت محلی .

شما می تونید با ذخیره این تصاویر اوقات شرعی که هر ماه در وبلاگ قرار داده میشه در کامپیوتر و یا تلفن همراه خود هر زمان که نیاز داشتید از زمان نمازهای روزانه شال آگاه شوید و دچار مشکلات ذکر شده نشوید.

نظرسنجی-2

╬ نتایج دومین نظرسنجی وبــــلاگ با عنوان علت مهاجرت از شال ╬

╬ با تشکر از همه دوستانی که دیدگاه خود را ثبت کردند ╬

╬ می توانید برداشت خود پیرامون این نظرسنجی و میزان آرای گزینه ها را در دیـــــــدگاهها بیان کنید ╬


لینک نتیجه نظرسنجی


عنوان نظرسنجی بعدی با شما

اعتیاد12

... برای خواندن متن به ادامه مطلب بروید ...


ادامه نوشته