تات در ویکی پدیا -7-

بخش هفتم:

زبان تاتی قفقاز

این زبان جز دسته زبانهای جنوب غربی ایرانی است.

زبان تاتی قفقاز گویشی از زبان‌های جنوب غربی ایرانی و فارسی‌تبار است. آن را گاه به عنوان گویشی از فارسی نیز به شمار آورده‌اند. تات‌های قفقاز در شمال شرقی جمهوری آذربایجان و روسیه (به ویژه داغستان) به این زبان سخن می‌گویند. لهجه تاتی یهودی نیز از شاخه‌های گویش تاتی است و جوهوری نامیده میشود. بیشتر سخنوران این لهجه از تاتی از جمهوری آذربایجان به اسراییل مهاجرت کرده‌اند.

پیشینه

زبان تاتی که زبان تاتهای قفقاز می باشد را زبان بازماندگان سپاهیان ساسانی دوران انوشیروان دانسته‌اند[۱].این زبان که از شاخه جنوب غربی و نزدیک به فارسی دانسته شده در احسن التقاسیم مقدسی نام آن بعنوان آرانی یادش ده و مقدسی خاطرنشان ساخته که زبانشان با دری خراسانیان یکی است و فقط در برخی حروف با یکدیگر اختلاف دارند[۲].بنظر می سد در گذشته محدوده زبان تاتی در منطقه قفقاز بسیار بزرگتر بوده باشد و باتوجه به حکومت طولانی مدت شروانشاهان که حامی زبان فارسی در قفقاز بودند و تا زمان صفویان بر منطقه استیلا داشتند احتمالاً این زبان رشد و گشترش بیشتری داشته است.این زبان در سال ۱۹۰۱ بیش از ۱۳۵٫۰۰۰ نفر گویشور داشته است[۳].امروزه با وجود چندین برابر شدن جمعیت منطقه قفقاز زبان تاتی قفقازی تنها ۲۳٫۰۰۰ گویشور دارد[۴].این زبان که در آذربایجان به نفع ترکی آذربایجانی بشدت درحال عقب نشینی است از سوی یونسکو در فهرست زبانهای در خطر جای گرفت[۵].

گویشوران

گویشوران زبان تاتی به سه دسته تقسیم می شوند که سه لهجه مجزا نیز برای خود داند:

  • تات های مسلمان که در آبشوران، خیزین، دوه‎چی و برخی نواحی مجاور آن زندگی می کنند و مسلمان می باشند.
  • تات های یهودی که که بیشتر آنان به اسرائیل مهاجرت نموده‌اند و به زبان تاتی سخن می گویند.این افراد خود را "داغ جودی" یا "یهودی کوهستان" می نامند و سرزمین اصلی شان داغستان روسیه است.
  • تات های مسیحی: یا تات های ارمنی که در روستاهای ماتراسه و بخش اسماعیل‎لی و روستای کیلوز و بخش دوه‎چی و ارتاشِن و قوبا و برخی نواحی دیگر بسر می برند.این دسته از تات ها مسیحی مذهب هستند و گاهی آنان را تات های ارمنی نیز می نامند.

ویژگیهای دستوری

آواشناسی تاتی قفقاز همان سیستم آوایی فارسی معیار است و تنها یک مصوت "ü" در این زبان وجود دارد که اینهم در برخی لهجه ها و گویش های فارسی مانند گویش دزفولی, گویش شوشتری, لهجه قزوینی, گویش بروجردی وجود دارد.گویش تاتی قفقاز جنس دستوری ندارد و علامت جمع در پایان کلمه بصورت "ها" با تلفظ "ho" میآید(نمونه xune-ho که بمعنی خانه هاست) .ترکیب اضافه بگونه ای است که جای مضاف و مضافٌ‌الیه گاهی عوض می شود(xune'y bebe بعمنی خانه پدر).

 

 

ادامه نوشته

ثبت نام یارانه

ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی به نشانی refahi.ir آغاز می‌شود.

فرم 3 صفحه ای برای خوداظهاری دریافت یارانه نقدی که متقاضیان بایستی اطلاعات مندرج در آن را وارد کنند منتشر شد که در ادامه توضیحات به همراه تصاویر فرم ها را مشاهده می کنید.

در فرم خوداظهاری دریافت یارانه نقدی دولت آمده است: منظور از سطح درآمد خانوار، میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری یا وظیفه بگیران و مواد مشابه قبل از پرداخت اقساط وام است، ضمن اینکه باید سطح درآمد خانوار با دارایی‌های آن خانوار همخوانی داشته باشد.


متقاضیان در ابتدا صفحه ای www.refahi.ir مشاهده می كنند كه شش بند توضیح دارد و مربوط به قوانین و مقرارت دریافت یارانه نقدی است.

در بند یك تأكید شده مطابق قانون فقط افراد نیازمند می توانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام كنند.
بند دو از متقاضی تعهد می خواهد تا صرفا مشخضات افرادی را كه هم اكنون  تحت تكفل دارد، درج كند.
در بند سه متقاضی متعهد می شود در صورت درخواست سازمان هدفمندی یارانه ها مدارك لازم را برای اثبات درستی اطلاعات اعلام شده در فرم ارائه كند،
در بند چهار مورد بعد كه انتظار می رود مورد توجه متقاضی قرارگیرد، این است كه اگر مشخص شود اطلاعات نادرستی در فرم‌ها اظهار شده، به موجب قانون ضمن استرداد وجود دریافتی تا سه برابر یارانه نقدی دریافت شده متقاضی مشمول جریمه قرار می گیرد.
در بند پنجم متقاضی یارانه نقدی تأیید می كند اطلاعاتی كه در فرم‌های تقاضای یارانه نقدی درج می كند می تواند مبنای ارزیابی مالی و رتبه سنجی اقتصادی اش برای اعطای وام یا سایر تسهیلات از سوی بانك‌ها و موسسه های مالی قرار گیرد
در بند ششم معنا و مفهوم سطح درآمد ماهانه توضیح داده شده است. بر این اساس میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانكی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری و مواد مشابه دقت شود قبل از پرداخت اقساط مورد نظر می باشد.

در انتهای صفحه اول متقاضی یارانه نقدی باید تمام شش بند دكر شده را تأیید كند كه این به منزله فهم دقیق ازمقررات دریافت یارانه نقدی تلقی می شود.


صفحه دو شامل پرسش های متداول است، در ابتدا سرپرست خانوار متقاضی یارانه نقدی باید شماره ملی خود را در محل تعبیه شده در سمت چپ صفحه بدون خط تیره و فاصله وارد كند.
سپس آخرین شماره حسابی كه جهت دریافت یارانه اعلام كرده اید را در مستطیل مربوطه وارد كنید دقت شود شماره كارت بانكی را وارد نكنید در ادامه متقاضی یارانه نقدی باید تعداد اعضای خانواده خود را شامل خود و افراد تحت تكفل در سمت چپ و محل مربوطه درج كند؛ پس از تكمیل این سه بخش متقاضی باید كد امنیتی 5 رقمی را واردكند و اطلاعات درج شده را تأیید كند.

 


در صفحه سوم ابتدا متقاضی یارانه نقدی باید اسم خود و افراد تحت تكفلش را به همراه شماره ملی هر یك نوشته و وضعیت مالك بودن یا نبودن واحد مسكونی را برای هر یك جداگانه مشخص كند.
در ادامه متقاضی براساس تعریفی كه از سطح درآمد در بند شش صفحه اول مشخص شده كه البته یك بار دیگر هم در مستطیلی كه مشاهده می كنید برایش یادآوری می شود خود را در یكی از پنج گروه درآمدی قرار دهد گروه های درآمدی به این ترتیب است: كمتر از 600 هزار تومان، از 600 هزار تومان تا یك میلیون تومان، از یك تا 2 میلیون تومان، از 2 تا 2.5 میلیون تومان و بیشتر از 2.5 میلیون تومان در ماه.
مرحله آخر اطلاعات محل سكونت خانوار است. متقاضی مشخص می كند ساكن شهر، روستا و یا در زمره عشایر كشور است. آنگاه استان و شهرستان محل سكونت را انتخاب می كند درج كد پستی نیز در مرحله بعد قرار دارد و در نهایت بسیار مهم است كه متقاضی شماره تلفن همراه و ثابت خود را در محل تعبیه شده درج كند.
به تمام متقاضیان دریافت یارانه نقدی به جد توصیه می شود پس از خواندن مندرجات مستطیل انتهای صفحه سوم و آگاهی از جنبه حقوقی اطلاعاتی كه اعلام كرده اند نسبت به تأیید آن اقدام كنند چنانچه تمام مراحل و اطلاعات درج شده باشد به متقاضی دریافت یارانه نقدی كد شناسایی یاز طریق پیامك به شماره تلفن همراه اعلام شده ارسال می شود.
بنابر اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها انجام می‌شود.
همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.
سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.
همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.
ثبت نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکانپذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.
 
ثبت درآمد زنان شاغل هم لازم الاجراست
وی در پاسخ به این سوال که آیا درآمد زنان شاغل که دارای سرپرست خانوار نیز هستند در قسمت اطلاعات درآمدی خانوارها باید قید شود یا خیر، گفت: این موضوع براساس تصمیماتی که در ستاد هدفمندی یارانه ها گرفته شده باید انجام شود چرا که طبق تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه ها درآمد همه اعضای خانوار باید در فرم اطلاعات مربوط به ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها قید شود.
نجفی با تأکید بر اینکه از متقاضیان می خواهیم طبق زمان بندی اعلام شده با مراجعه به سامانه Refahi.ir اقدام به ثبت نام در فاز دوم هدفمندی یارانه ها کنند، تصریح کرد: ثبت نام به موقع باعث کوتاهتر شدن زمان آماده سازی و مراجعه به موقع سایر سرپرستان خانوار به سامانه Refahi.ir می شود.
مدیر بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها در رابطه با راستی آزمایی صحت اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرستان خانوار، گفت: این کار براساس بند ˈوˈ تبصره 21 بودجه سال 93 که به دولت اجازه داده شده در صورت محرز شدن ارائه اطلاعات غلط از سوی سرپرستان خانوار دولت می تواند پس از راستی آزمایی اقدام به جریمه دریافت کننده یارانه تا سه برابر آن کند.
وی متذکر شد: این موضوع در ماده 10 قانون هدفمندی یارانه ها نیز قید شده به همین علت بحث راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرستان خانوار در صورت نادرست بودن اطلاعات از سوی دولت کاملا قانونی است ضمن آنکه بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در فاز اول هدفمندی یارانه ها توسط سازمان هدفمندی یارانه ها این اطلاعات شامل 24 بانک اطلاعاتی از جمله داشتن منزل مسکونی یا اجاره ای و سایر موارد مانند حساب های بانکی است.
منبع سایت های مهر-ایرنا

خواندنی

این مطلب توسط آقای صحاب خلیفه شال که همراه همیشگی وبلاگ هستند برای ما ارسال شده که خواندنی و ستودنی است.با تشکر از ایشان

بسمه تعالی
سلام:
به ماشین دودی سنگ پرتاب نکنیم .
آفرین به مرم =(تلفظ نام با گویش تاتی )نوه کربلایی خلیفه 
بزرگ.
کربلایی خلیفه بزرگ را بزرگان شال؛ خوب ؛می شناسند "از جمله مرحوم حاج اسداله مهری که دارای حافظه ای قوی ومسلط وعالم علم الرجال بود.
غروب روز دهم فروردین 1393حدود ساعت 8شب اطراف منزل شخصی پدرم؛مرحوم دولت خلیفه 4نفرهمراه باحدود 200الی300راس بزوگوسفند(خرده مال)را که 
براثر برف و بوران و کولاک از روستای دیلم ده(دیلمده)بطرف شال وکسیان هدایت شده بودند را مشاهده کردم که به دنبال طویله وجا سرگردان بودند .خیالشان را با این جملات راحت کردم .شما احشام را جایی جا کنید تا دراین سرمای استخوانسوز یخ نزنند ؛من کل مایتاج ضروری شما را فراهم میکنم .از قضا ما در منزل مهمان ومسافر نوروزی داشتیم ؛دو سه بار رفت وآمد کردم در ضمن کسیان امکانات تلفن همراه بدلیل واقع بودن در منطقه کور را ندارد ؛ومن گوشی سیار منزل را برای تماس های فوری در اختیار گذاشتم وآن عزیزان دامدار با خانواده های خود از جمله با محرم خلیفه (معروف به مرم)تماس گرفتند. 
بعداز دقایق کوتاهی آقای مرم اومد وحیوانات زبان بسته را از سرمای طاقت فرسا نجات داد .خرده مال واحشام را در طویله وحیاط خالی  از سکنه مرحوم پدرش غریبعلی خلیفه جا دادوهمکاران خودش را برد منزل شخصی خودش ؛در جواب اصرار من به جهت خدمت گفت"دوستان من خیس ومشکلات خاص خودشان را دارند".خلاصه خدمت کرد وناجی شد.علاوه بر دام نفرات کمکی از دیلمده رسید شدند9نفردر شرایط بسیار بد آب وهوایی.این نوع دوستی درشال سابقه طولانی داردوبسیار 
زیباست؛اما شرایط ومتغییرها نسبت به سالهای قبل با توجه به توقعات جامعه وخانواده 
خیلی عوض شده ؛درست به همین خاطر کار مرم قابل تقدیرومایه فخر ومباهات شال در روستاهای همجوار در سالهای آتی خواهد شد. 
اما حرف من:
1-با دیلم دهی ها بر سر حدود مرزی ومرتع؛محترمانه برخورد کنیم
2-برای اثبات نوع دوستی پی هر کارمعقول را بجان بی منت بمالیم
3-از هر شخصی در جایگاه تاثیرگزاری مثبت تقدیر کنیم
4-خوبی ها را هم ببینیم.

ارادتمند صحاب خلیفه شال

کامیار عابدی شال

با تشکر  از آقای عابدی و همچنین پوزش به خاطر اشتباه پیش آمده
این مطلب متن ایمل دریافتی از آقای عابدی جهت تصحیح اشتباهات پست قبلی می باشد.

با سلام و ...
...نکته ای که باید به حضورتان عرض شود،این است که پدرم،اردشیر عابدی شال دبیر بازنشسته  و فرهنگی ارجمند پیشگام در منطقه ماسال شاندرمن و تالش است و ساکن ماسال.اما اینجانب از سال 1366 به بعد در چند شهر مختلف ایران  ،واز اوایل دهه1370 در تهران ساکن بوده ام.از سال 1388 هم در ژاپن اقامت داشته ام.
با احترام و امتنان قلبی
و با یاد همه خاطرات کودکی و نوجوانی ام در شال همیشه عزیز برایم (از اوایل دهه1350 تا اوایل دهه1360)ک.ع.ش
معلم زبان فارسی در دانشگاه اوساکای ژاپن
 
 
 
/http://kamyarabedi.persianblog.ir/1391/10
 
 
 
 
 Kamyar Abedi Shal
Kamyar Abedi shal (b.1968)An Iranian literary researcher and critic . He started to write articles and books in the late 1980s on analyzing and studying the contemporary Persian poets . He often embarks on these poets with historical approach .Some of his works are about the literary and cultural history of Iran around the modern period.
 














* « انسان یعنی عجالتا »(سهراب سپهری)
*کامیار عابدی شال (متولد 18 فروردین 1347)تکاپوهای قلمی و حرفه ای اش را در حوزه زبان ، ادب و فرهنگ از اواخر دهه 1360 آغاز کرده است .
*مقاله ها وکتاب هایش ،به طور عمده،تحقیق وتحلیل شعر وشاعران ایران در عصر تجدد(از اواخر دوره قاجار به بعد) بوده است.
*در این مقاله ها وکتاب ها هم به نوگرایان توجه شده است وهم به سنت گرایان.
*در آثارش گرایش تاریخی بر دیگر گرایش ها غلبه دارد.
*در مقاله ها وکتاب های او،به خلاف برخی نظریه های ادبی،از توجه به زندگی شاعران چشم پوشی نشده است.
*برخی تالیف هایش به موضوع تاریخ ادبی وفرهنگی ایران در عصر تجدد مرتبط است.
 
فهرست آثار
الف.درباره سهراب سپهری
_از مصاحبت آفتاب(در باره سهراب سپهری،روایت،1375).
_تپش سایه دوست(زندگی سهراب سپهری،مولف،1377).
_دو رساله در باره سهراب سپهری(سپهری وژاپن+سپهری وک.تینا،کتاب نادر+بازتاب نگار،1387).
 
ب.درباره شاعران دیگر
_به یاد میهن(در باره ملک الشعراءبهار،ثالث،1376).
_در زلال شعر(در باره ه.ا.سایه،ثالث،1377).
_تنهاتر از یک برگ(در باره فروغ فرخزاد+منتخب شعرش،جامی،1377).
_ترنم غزل(در باره سیمین بهبهانی،کتاب نادر،1379).
_با ترانه باران(در باره گلچین گیلانی،ثالث،1379).
_زمزمه ای برای ابدیت(در باره بیژن جلالی،کتاب نادر،1379).
_جستجوی گل شیدایی(در باره منصور اوجی،کتاب نادر،1380).
_به رغم پنجره های بسته(در باره شعر معاصر زنان،کتاب نادر،1380).
_در روشنی باران ها(در باره محمد رضا شفیعی کدکنی،کتاب نادر،1381).
_شاعری از دیار آذرآبادگان(در باره رعدی آذرخشی، ثالث،1388).
_رهنورد گمشده(در باره حسن هنرمندی،ثالث،1392).
 
پ.مجموعه مقاله ها
-در جستجوی شعر (برگزیده بررسی های ادبی،نغمه زندگی،1381).
-برگ هایی از تاریخ بی قراری ما(چهل گفتار در شناخت و تحلیل شعر و ادب معاصر،ثالث،1388).
-امید های گسسته(بیست گفتار در شناخت و سنجش فرهنگ و ادب معاصر،ضمیمه اندیشه و هنر ،1388).
 
ت.تاریخ ادبی و فرهنگی
-صور اسرافیل و علی اکبر دهخدا(بررسی تاریخی و ادبی،کتاب نادر ،1379).
-مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی(دانشگاه اوساکا : ژاپن ،2011 م).
-جدال با سعدی در عصر تجدد(مرکز سعدی شناسی +دانشنامه فارس:شیراز،1391).
-منتخبی از ژاپنیات ایرانیان در عصر تجدد(موسسه فرهنگی - هنری جهان کتاب،1392).
 
ث.گردآوری و تدوین
- تصویر ها و توصیف ها در شعر معاصر(با محمد رضا برزگر خالقی ،آتیه ، 1379).
- نمونه هایی چند از شعر معاصر ایران (در آغاز هزاره سوم میلادی،ضمیمه اندیشه و هنر،2 جلد، 1386 - 1387).
- چند چشم انداز در تحلیل و نقد ادبی (ضمیمه اندیشه و هنر ،1387).
مجموعه اشعار گلچین گیلانی(فرهنگ ایلیا :رشت ،1389).

ثبت نام یارانه

ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی به نشانی refahi.ir آغاز می‌شود.

فرم 3 صفحه ای برای خوداظهاری دریافت یارانه نقدی که متقاضیان بایستی اطلاعات مندرج در آن را وارد کنند منتشر شد که در ادامه توضیحات به همراه تصاویر فرم ها را مشاهده می کنید.

در فرم خوداظهاری دریافت یارانه نقدی دولت آمده است: منظور از سطح درآمد خانوار، میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری یا وظیفه بگیران و مواد مشابه قبل از پرداخت اقساط وام است، ضمن اینکه باید سطح درآمد خانوار با دارایی‌های آن خانوار همخوانی داشته باشد.


متقاضیان در ابتدا صفحه ای www.refahi.ir مشاهده می كنند كه شش بند توضیح دارد و مربوط به قوانین و مقرارت دریافت یارانه نقدی است.

دهستان شال-روستای شال

 

در بند یك تأكید شده مطابق قانون فقط افراد نیازمند می توانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام كنند.
بند دو از متقاضی تعهد می خواهد تا صرفا مشخضات افرادی را كه هم اكنون  تحت تكفل دارد، درج كند.
در بند سه متقاضی متعهد می شود در صورت درخواست سازمان هدفمندی یارانه ها مدارك لازم را برای اثبات درستی اطلاعات اعلام شده در فرم ارائه كند،
در بند چهار مورد بعد كه انتظار می رود مورد توجه متقاضی قرارگیرد، این است كه اگر مشخص شود اطلاعات نادرستی در فرم‌ها اظهار شده، به موجب قانون ضمن استرداد وجود دریافتی تا سه برابر یارانه نقدی دریافت شده متقاضی مشمول جریمه قرار می گیرد.
در بند پنجم متقاضی یارانه نقدی تأیید می كند اطلاعاتی كه در فرم‌های تقاضای یارانه نقدی درج می كند می تواند مبنای ارزیابی مالی و رتبه سنجی اقتصادی اش برای اعطای وام یا سایر تسهیلات از سوی بانك‌ها و موسسه های مالی قرار گیرد
در بند ششم معنا و مفهوم سطح درآمد ماهانه توضیح داده شده است. بر این اساس میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره بها، سود سهام، سود سپرده بانكی، عایدی از مستغلات، حقوق ماهانه مستمری و مواد مشابه دقت شود قبل از پرداخت اقساط مورد نظر می باشد.

در انتهای صفحه اول متقاضی یارانه نقدی باید تمام شش بند دكر شده را تأیید كند كه این به منزله فهم دقیق ازمقررات دریافت یارانه نقدی تلقی می شود.

دهستان شال-روستای شال

 

 

 

صفحه دو شامل پرسش های متداول است، در ابتدا سرپرست خانوار متقاضی یارانه نقدی باید شماره ملی خود را در محل تعبیه شده در سمت چپ صفحه بدون خط تیره و فاصله وارد كند.

 

سپس آخرین شماره حسابی كه جهت دریافت یارانه اعلام كرده اید را در مستطیل مربوطه وارد كنید دقت شود شماره كارت بانكی را وارد نكنید در ادامه متقاضی یارانه نقدی باید تعداد اعضای خانواده خود را شامل خود و افراد تحت تكفل در سمت چپ و محل مربوطه درج كند؛ پس از تكمیل این سه بخش متقاضی باید كد امنیتی 5 رقمی را واردكند و اطلاعات درج شده را تأیید كند.

  دهستان شال-روستای شال

 

در صفحه سوم ابتدا متقاضی یارانه نقدی باید اسم خود و افراد تحت تكفلش را به همراه شماره ملی هر یك نوشته و وضعیت مالك بودن یا نبودن واحد مسكونی را برای هر یك جداگانه مشخص كند.

 

در ادامه متقاضی براساس تعریفی كه از سطح درآمد در بند شش صفحه اول مشخص شده كه البته یك بار دیگر هم در مستطیلی كه مشاهده می كنید برایش یادآوری می شود خود را در یكی از پنج گروه درآمدی قرار دهد گروه های درآمدی به این ترتیب است: كمتر از 600 هزار تومان، از 600 هزار تومان تا یك میلیون تومان، از یك تا 2 میلیون تومان، از 2 تا 2.5 میلیون تومان و بیشتر از 2.5 میلیون تومان در ماه.

 

مرحله آخر اطلاعات محل سكونت خانوار است. متقاضی مشخص می كند ساكن شهر، روستا و یا در زمره عشایر كشور است. آنگاه استان و شهرستان محل سكونت را انتخاب می كند درج كد پستی نیز در مرحله بعد قرار دارد و در نهایت بسیار مهم است كه متقاضی شماره تلفن همراه و ثابت خود را در محل تعبیه شده درج كند.

 

به تمام متقاضیان دریافت یارانه نقدی به جد توصیه می شود پس از خواندن مندرجات مستطیل انتهای صفحه سوم و آگاهی از جنبه حقوقی اطلاعاتی كه اعلام كرده اند نسبت به تأیید آن اقدام كنند چنانچه تمام مراحل و اطلاعات درج شده باشد به متقاضی دریافت یارانه نقدی كد شناسایی یاز طریق پیامك به شماره تلفن همراه اعلام شده ارسال می شود.
بنابر اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها انجام می‌شود.
همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.
سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.
همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.
ثبت نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکانپذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.
 
ثبت درآمد زنان شاغل هم لازم الاجراست
وی در پاسخ به این سوال که آیا درآمد زنان شاغل که دارای سرپرست خانوار نیز هستند در قسمت اطلاعات درآمدی خانوارها باید قید شود یا خیر، گفت: این موضوع براساس تصمیماتی که در ستاد هدفمندی یارانه ها گرفته شده باید انجام شود چرا که طبق تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه ها درآمد همه اعضای خانوار باید در فرم اطلاعات مربوط به ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها قید شود.
نجفی با تأکید بر اینکه از متقاضیان می خواهیم طبق زمان بندی اعلام شده با مراجعه به سامانه Refahi.ir اقدام به ثبت نام در فاز دوم هدفمندی یارانه ها کنند، تصریح کرد: ثبت نام به موقع باعث کوتاهتر شدن زمان آماده سازی و مراجعه به موقع سایر سرپرستان خانوار به سامانه Refahi.ir می شود.
مدیر بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها در رابطه با راستی آزمایی صحت اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرستان خانوار، گفت: این کار براساس بند ˈوˈ تبصره 21 بودجه سال 93 که به دولت اجازه داده شده در صورت محرز شدن ارائه اطلاعات غلط از سوی سرپرستان خانوار دولت می تواند پس از راستی آزمایی اقدام به جریمه دریافت کننده یارانه تا سه برابر آن کند.
وی متذکر شد: این موضوع در ماده 10 قانون هدفمندی یارانه ها نیز قید شده به همین علت بحث راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرستان خانوار در صورت نادرست بودن اطلاعات از سوی دولت کاملا قانونی است ضمن آنکه بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در فاز اول هدفمندی یارانه ها توسط سازمان هدفمندی یارانه ها این اطلاعات شامل 24 بانک اطلاعاتی از جمله داشتن منزل مسکونی یا اجاره ای و سایر موارد مانند حساب های بانکی است.
منبع سایت های مهر-ایرنا

 

 

 

شال 11 فروردین 93

رونمایی جلد اول تات نامه

مراسم رونمایی از جلد اول کتاب تات نامه امروز با استقبال باشکوه اهالی شال و شهر و روستاهای اطراف(بازاریان-دانشجویان-دانش اموزان-فرهنگیان-ریش سفیدان-هنرمندان-شوراهاو دهیار محترم-و...)در سالن شهدای شال برگزار شد.

مراسم به شرح ذیل برگزار شد:

 1-در آغاز تلاوتی چند از کلام الله مجید توسط آقای سید سجاد نظامی صورت پذیرفت.

2-در ادامه آقای بهمن موذن زاده کلور (پژوهشگر و نویسنده)به عنوان مجری به سخنرانی پرداختند.

3-گروه هنری زیرون=zeyron کلور به مدیریت آقای رحیمی کلور و خوانندگی خواننده بنام استان آقای علیرضا رحیمی کلور و نوازدگی امیر حسین حداد کلور به اجرای موسیقی تاتی پرداختند.

4-در اواسط برنامه آقای مجاوری کلور به صحنه دعوت شدند و به سخنرانی در مورد جایگاه زبان تاتی پرداختند.

5-همچنین در چند نوبت این مراسم اشعار و دوبیتی هایی به زبان تاتی به سمع حضار رسید.

این اشعار توسط شاعران خوش ذوق شال و کلور آقایان زین العابدین سدیدی شال ،محمد کشاورز شال ، و علیرضا حداد کلور سروده شده بودند که توسط خود ایشان به اجرا درآمدند.

6-با گذشت ساعتی از مراسم نویسنده کتاب آقای سید عبدالحسین کریمی شال برای ایراد سخنرانی ، توسط مجری محترم به صحنه دعوت شدند.

7-پس از سخنرانی آقای کریمی در مورد مباحث مختلف همسر گرامی ایشان باتفاق -خانم دکتر فرشته پور محسن کلور و آقایان سید حبیب راضی شال-حاج وحید کنعانی کلور-سید عبدالحکیم مهری شال-آقای عارف شمشیری شال-و سید شهرام نظامی شال- یک به یک توسط مجری به صحنه فرا خوانده شدند.

در حضور آقای کریمی مراسم رونمایی از کتاب توسط آقای عارف شمشیری جانباز و ایثارگر دوران دفاع مقدس صورت پذیرفت.

8-پس از رونمایی تعدادی کتاب به عنوان هدیه و قدردانی به تعدادی از شخصیت های هنری و مدعوین مراسم تقدیم شد .

9-در پایان مراسم از حضار محترم پذیرایی شد و از تمامی کسانی که در این مراسم حاضر شده بودند توسط آقای موذن زاده و آقای نظامی تقدیر و تشکر شد.

در حاشیه مراسم نیز کتاب تات نامه به فروش میرسید که با استقبال حضار همراه بود و کتاب تعدادی از علاقه مندان توسط آقای کریمی امضا شد.

در ضمن خبرنگار منطقه ما آقای سید رضا هاشمی نژاد نیز در این مراسم حضور داشتند و احتمال پخش این مراسم در اخبار استان وجود دارد ،همچنین گفته شده ویدئویی از این مراسم بزودی منتشر خواهد شد.

مراسم رونمایی از کتاب تات نامه

پس از انتشار کتاب تات نامه مقرر شده مراسمی برای رونمایی از این کتاب در سالن ورزشی شهدای دهستان شال همراه با سخنرانی برگزار شود.

به همین منظور از علاقه مندان دعوت می شود ساعت 16 روز دوشنبه یازدهم فروردین 93 برای شرکت در این مراسم حضور به هم رسانند.

کتاب تات نامه

نویسنده: سید عبدالحسین کریمی(حسین آقا کریمی)

ناشر : انتشارات دانشگاه سوره

چاپ اول،زمستان 1392

قیمت:12،000 تومان

از یاد تات

درّۀ باصفا و سرسبز، مناظر بدیع و چشم نواز، کوههای سر به فلک بر افراشته و چشمه ساران به هم پیوسته، باغهای میوه دارِانبوه از ابتدای این درّۀ پر پیچ و خم، تا انتها،. به مسافت تقریبی شصت کیلومتر، از روستای خِمِس (حمص) شروع، در روستای کُلوچ طارم زنجان به پایان میرسد...شاهرود فعلی، شامل سی و سه آبادی است، که چهارده روستا تات-نشین، شانزده روستا ترک زبان و سه آبادی، کردزبانند . آب و هوا در قسمت شمالی و دامنۀ کوهها، سرد و حاشیۀ رودخانه معتدل است. شغل مردم، کشاورزی، عمدتاً باغداری است. تعدادی هم از طریق دامداری امرار معاشم یکنند. مذهب مردم منطقه شیعه دوازده امامی است، نشانۀ آن، آرامگاه امامزادههای پرشمار روستاها است... روستاهای تات زبان، براساس جمعیّت: کلور، لِرد، شال، درو، کَرین، گیلَوان، اسکِستان، اَسبو، دیز، گندم آباد، کِهِل، گلوزان، طَهارم دشت و خانقاه گیلوان. سه روستای تات زبان طارم زنجان، به نام بالاکوه، سیاهوَرود و نوکیان، در سمت جنوب شاهرود و یک روستای تات زبان، موسوم به کَرنَق از بخش خورش رستم، در جنوب شرق شاهرود واقع است. روستاهای کردزبان شاهرود، چَملوگَبِن، اُلکَش و احمدآباد اند....

تات در ویکی پدیا -7-

بخش هفتم:

زبان تاتی قفقاز

این زبان جز دسته زبانهای جنوب غربی ایرانی است.

زبان تاتی قفقاز گویشی از زبان‌های جنوب غربی ایرانی و فارسی‌تبار است. آن را گاه به عنوان گویشی از فارسی نیز به شمار آورده‌اند. تات‌های قفقاز در شمال شرقی جمهوری آذربایجان و روسیه (به ویژه داغستان) به این زبان سخن می‌گویند. لهجه تاتی یهودی نیز از شاخه‌های گویش تاتی است و جوهوری نامیده میشود. بیشتر سخنوران این لهجه از تاتی از جمهوری آذربایجان به اسراییل مهاجرت کرده‌اند.

پیشینه

زبان تاتی که زبان تاتهای قفقاز می باشد را زبان بازماندگان سپاهیان ساسانی دوران انوشیروان دانسته‌اند[۱].این زبان که از شاخه جنوب غربی و نزدیک به فارسی دانسته شده در احسن التقاسیم مقدسی نام آن بعنوان آرانی یادش ده و مقدسی خاطرنشان ساخته که زبانشان با دری خراسانیان یکی است و فقط در برخی حروف با یکدیگر اختلاف دارند[۲].بنظر می سد در گذشته محدوده زبان تاتی در منطقه قفقاز بسیار بزرگتر بوده باشد و باتوجه به حکومت طولانی مدت شروانشاهان که حامی زبان فارسی در قفقاز بودند و تا زمان صفویان بر منطقه استیلا داشتند احتمالاً این زبان رشد و گشترش بیشتری داشته است.این زبان در سال ۱۹۰۱ بیش از ۱۳۵٫۰۰۰ نفر گویشور داشته است[۳].امروزه با وجود چندین برابر شدن جمعیت منطقه قفقاز زبان تاتی قفقازی تنها ۲۳٫۰۰۰ گویشور دارد[۴].این زبان که در آذربایجان به نفع ترکی آذربایجانی بشدت درحال عقب نشینی است از سوی یونسکو در فهرست زبانهای در خطر جای گرفت[۵].

گویشوران

گویشوران زبان تاتی به سه دسته تقسیم می شوند که سه لهجه مجزا نیز برای خود داند:

  • تات های مسلمان که در آبشوران، خیزین، دوه‎چی و برخی نواحی مجاور آن زندگی می کنند و مسلمان می باشند.
  • تات های یهودی که که بیشتر آنان به اسرائیل مهاجرت نموده‌اند و به زبان تاتی سخن می گویند.این افراد خود را "داغ جودی" یا "یهودی کوهستان" می نامند و سرزمین اصلی شان داغستان روسیه است.
  • تات های مسیحی: یا تات های ارمنی که در روستاهای ماتراسه و بخش اسماعیل‎لی و روستای کیلوز و بخش دوه‎چی و ارتاشِن و قوبا و برخی نواحی دیگر بسر می برند.این دسته از تات ها مسیحی مذهب هستند و گاهی آنان را تات های ارمنی نیز می نامند.

ویژگیهای دستوری

آواشناسی تاتی قفقاز همان سیستم آوایی فارسی معیار است و تنها یک مصوت "ü" در این زبان وجود دارد که اینهم در برخی لهجه ها و گویش های فارسی مانند گویش دزفولی, گویش شوشتری, لهجه قزوینی, گویش بروجردی وجود دارد.گویش تاتی قفقاز جنس دستوری ندارد و علامت جمع در پایان کلمه بصورت "ها" با تلفظ "ho" میآید(نمونه xune-ho که بمعنی خانه هاست) .ترکیب اضافه بگونه ای است که جای مضاف و مضافٌ‌الیه گاهی عوض می شود(xune'y bebe بعمنی خانه پدر).

ادامه نوشته